«Romfysikk? Wow, du må være skikkelig smart!»

Setter inn et fysikkbilde bare for å fremheve hvor smart jeg er som skjønner dette. Siden jeg er iferd med å fremstille meg selv som den dummingen!

Det er vel en av de vanligste reaksjonene når folk spør hva jeg studerer. Sikkert mest fordi de ikke helt vet hva det går ut på. Kanskje fordi de ser på fysikk som ekstremt vanskelig. Kanskje fordi de kun har opplevd fysikk gjennom Knut Jørgen Røed Ødegaard, som sikkert er ekstremt smart.

Den skumle sannheten er vel gjerne at jeg egentlig ikke er så smart. Jo, jeg kan fysikk og skjønner selvfølgelig hva det dreier seg om. Men smart? Neh, ikke egentlig.

En smart person, etter min definisjon, er en som ikke trenger formelsamlinger og kalkulator. Det er en som ser at «Her må det være en spiker for at taket ikke skal kollapse» eller en som kan si at «Å grave denne grøfta kommer til å ta fire timer og tjuetre minutter» for så å bruke fire timer og tjuetre minutter på å grave den. Det er en som kan si at «denne blodprøven tar vi fra denne åra, for den ser ut til å fungere», også kjenner du ikke stikket engang fordi sykepleieren hadde helt rett.

Jeg vil kanskje ikke kalle meg selv dum, men å si at jeg er «så smart»… Vel, jeg er kjempesmart når det kommer til fysikk, og gir du meg en formel kan jeg regne ut hvor lang tid du kommer til å bruke på å grave den grøfta. Men jeg må fortsatt regne på det, istedet for å la en maskinfører se på bakken og vite nøyaktig hvordan dette kommer til å gå. Jeg kan beregne hvor stor avstand man må ha til spikrene, men en snekker har gjort det før og vet det uten å tenke seg om.

Graden av hvor smart du er, måles ikke i hvor mange år utdanning du har, eller hvor vanskelig tittelen din er å uttale. Det måles i evnen til å se egne ferdigheter og begrensninger, og leve etter dem. Å utfordre seg selv så langt man kan, uten å gape over for mye. Lastebilsjåføren som ikke kan en millimeter fysikk, er ikke dummere enn meg. Tvert imot, han kan sikkert mer enn meg. Han kan, ved hjelp av øyemål og erfaring beregne hvor mye last han kan ha, og hvor han må plassere den. Han kan beregne hvor stor fart han må ha for å komme over bakketoppen, uten å vite friksjonskoeffisienter og stigningsvinkel.

Så der jeg er smart med penn og papir, er andre smart med dagligdagse problemer. En kokk vet hvor stor en «dæsj melk» er, jeg er avhengig av et tall. En «smart person» kan være ufatterlig dum av og til. Og en «dum person» kan være mange ganger smartere enn alle andre. Så neste gang du møter en romfysiker, så er vi ikke «skikkelig smarte». Vi er «skikkelig glad i å lese fagbøker, og skikkelige nerder» (No offence til mine fellow romfysikere…)

Og vi trenger ganske ofte hjelp til å skifte dekk og skru i lyspærer! Siden vi er så smarte liksom!

Legg igjen en kommentar

