Logging life: All that wasted time!

LifeLog

Det er nesten litt skummelt å se gjennom hva denne smarte telefonen har lagret om dagen som gikk. Eller, alle dager forsåvidt. Gårsdagen er jo egentlig en kjempefin dag.

Det er jo ikke sånn at jeg er den første til å løpe ut på joggetur, selv om jeg en stund faktisk var ganske flink til akkurat det. Så å se gjennom de dagene jeg for eksempel har vært på jobb, er ganske koselig, siden antall skritt er langt over «dagsmålet» på 10.000. De dagene jeg har vært på skolen og hjemme på sofaen etterpå, er derimot ganske skumle å se på, i så henseende.

Det jeg tydeligvis gjør først om morgenen og først etter skoletid og generelt ganske mye, er å sjekke facebook, instagram, twitter, nyheter, e-post, snapchat. Ja, det du kan komme på av sosiale medier egentlig. Og ifølge LifeLog er jeg da sosial. Med en telefon. Jeg er kjempesosial og kosete med skjermen på en hvit dings!

All den tiden jeg bruker på mobilen, er tid jeg ikke snakker til samboeren som ligger i andre enden av sofaen med sin egen telefon. Det er tid hvor jeg glatt overser de tiggende øynene til bikkja som helst vil lekes med etter mange timer alene. Det er tid jeg gjerne skulle brukt på å gå tur med han istedet for å kjefte fordi han «plager meg» mens jeg er «sosial». Ja, i alle fall hvis været tillater turgåing da!

Selv om tallet i går «bare» er 42 minutter på apper som telefonen min klassifiserer som sosiale medier, er det ganske lenge. 42 minutter utendørs er en tur på 3-4 km med hunden. En halv film med samboeren (som forsåvidt står på i bakgrunnen uansett, vi bare ser på telefonen og filmen samtidig da…). En lang samtale med venner. En middag med familien (altså samboeren og tiggeren på gulvet…).

I går var kanskje ikke en skummel dag, på telefonen. Men hva med alle de tingene den ikke tar opp? Hva med Facebook på Mac’en liksom? Og hva med alle timene jeg bruker Chrome på telefonen? Det var nemlig like lenge som facebook var aktiv det… Add it all together, and you get… Scared!

Legg igjen en kommentar

