Logging life?

Som eier av en ny smarttelefon, må man jo selvfølgelig sjekke ut de smarte funksjonene. Og på Sony Xperia Z3 er en av disse funksjonene «LifeLog». Som visstnok skal holde styr på alt du gjør i livet ditt. Naturlig nok, siden folk lever hele livet gjennom smarttelefonen!

Screenshot_2014-10-15-08-12-30

LifeLog

Som en delvis tenkende person, er dette i utgangspunktet noe jeg er skeptisk til, i og med at det innebærer at appen skal få «ta opp» alt jeg gjør. Overvåkningssamfunn, velkommen! Men, jeg må jo teste det, og da er det enkelte tekniske ting jeg er like skeptisk til.

Som appens evne til å telle skritt. En gang i tiden hadde jeg en telefon som visstnok hadde innebygget skritteller. Det var definitivt ikke en smarttelefon, men det var faktisk en fungerende skritteller, som kun talte dersom du hadde telefonen i bukselomma. Denne telefonen derimot, skal bruke GPS, WiFi og nettverk til å beregne antall skritt basert på avstanden du tilbakelegger og en angitt skrittlengde. Ergo, geeken i meg er skeptisk!

For det er langt fra alle stedene jeg beveger meg som gir like god GPS-dekning. Som inne i bygninger. Og som student tilbringer jeg stort sett en tredjedel av dagen min inne i bygninger. Men, etter å ha testet greiene på jobb i går (som også er inni et bygg) fikk jeg faktisk opp et antall skritt jeg kan anta stemmer sånn høvelig. Så da funker det kanskje da?

LifeLog

LifeLog

Selvfølgelig er det andre funksjoner som ikke er like bra. Som søvnovervåkning… Til det må man selvfølgelig kjøpe ekstrautstyr fra Sony og koble det til telefonen. Å lage en app som fungerer uten å kunne tjene ekstra på det er jo bare tull. Men det er faktisk litt morsomt å se tilbake på hvor mye tid jeg bruker på tull. Eventuelt telefon.

Ikke fordi jeg faktisk får noe ut av å se på det, ikke gjør det dagen min bedre, og ikke vil det gi meg et mer meningsfullt liv. Men som et eksperiment er det fasinerende å se hva jeg kaster bort tiden min på. Så får vi se om jeg får noen revolusjonerende tanker om å endre hele hverdagen min når jeg har testet dette litt lengre. Kanskje jeg får noe å blogge om også, siden jeg da kan huske hva jeg har gjort hele dagen…

-Later, fellow geeks!

Legg igjen en kommentar

