Oss trafikanter imellom

Det er mange rare ting ute på veiene nå om dagen. Russebiler med sånn någenlunde ok standard, gamlinger med hatt og stokk og folk som kjører som kjærringer. Også er det de uendelige syklistene. Misforstå meg rett, jeg har i grunn ingenting imot syklister, og ca hvert 4. år eller så er jeg en av de. Men syklister kommer i alle aldre og størrelser og med ulike porsjoner vett!

Alle (de fleste i alle fall) vet at man skal sykle på høyre side, mens man går på venstre. Sålangt henger de fleste med. Så kommer dette med vikeplikt, fotgjengeroverganger og kryss og sånt… For du på sykkelsetet er faktisk ikke fotgjenger. Ligger litt i ordet, nesten litt… grunnleggende…! Derfor har jeg som bilist ikke vikeplikt for deg hvis du raser over et fotgjengerfelt med rompa på setet og beina på pedalene.

Dessverre er det mange syklister som driter i akkurat det, fordi de vet at 99,9% av alle bilister stanser uansett. Siden det faktisk er vi med fire hjul som mister lappen hvis vi kolliderer. Og ingen har noe særlig ønske om å kjøre ned noen uansett hva de har under beina…

Men dersom du er en av de som sykler rundt i det fine vårværet (tenk, vi har sol i Tromsø *bankibordet*), så hadde det kanskje vært en ide å ikke provosere bilistene mer enn nødvendig? Sykler du i rushtiden, er det nesten garantert at du sparer tid, så da kan du vel ta deg tid til å gå av sykkelen og være fotgjenger, eller rett og slett bare respektere vikeplikten din?

Og ja, det å buse ut i ei rundkjøring rett foran panseret mitt er irriterende! Og nei, jeg klarer ikke å stanse på et millisekund. For jeg som fysiker vet hvor kort et millisekund er. Det vet kanskje ikke du, men det er for kort tid til å redde livet ditt. Så ikke gjør meg til drapsmann!

-Ingrid!

P.s. Det neste partiet som sørger for å innføre sertifisering av syklister med teoriprøve, får logoen sin her på bloggen! Siden jeg er så überpopulær!

Legg igjen en kommentar

