«Burde være» holder bare så langt!

«Det burde ikke være noe problem at voksne mennesker får mulighet til å nyte en kald en under fotballkampen!» Sant nok, det, Unge Høyre. Men det burde strengt talt ikke være noe problem å forstå at man ikke dreper folk med feil fotballskjerf eller starter slosskamper i gatene fordi nabobyen gjør det bedre på gressmatta enn deg selv. Så selv om noe «burde være» selvsagt, er det særdeles lite som er det i denne verdenen.

Mangler det egentlig noe på dette bildet!?

Det har vært diskutert ølsalg på fotballkamper i årevis, og diskusjonen kommer nok aldri til å ende. Vanligvis er det øltørste supportere som diskuterer, nå hiver Unge Høyre seg inn i kampen. Det er ikke noen hemmelighet at ungdomspartiene i norsk politikk blomsterer når moderpartiet får makt, og Unge Høyre er vel heller ingen unntak. De kommer med utspill og konkrete forslag i fleng, til en forandring.

Jeg har aldri vært spesielt glad i øl. Har faktisk aldri smakt det. Hvorfor skulle jeg det, når jeg vet det inneholder kullsyre og lukta alene gjør meg fyllesyk i dagesvis? Men jeg er derimot ganske glad i fotball. Ingen overraskelse der i gården nei! Og selv om jeg ikke utstår smak eller lukt av det der brune brygget, betyr det ikke at jeg har problemer med at andre drikker det. Levra mi tar særdeles lite skade av at førtiåringer oppfører seg som småunger etter et par kalde.

Det jeg har problemer med, er å ikke kunne nyte en opplevelse fordi folk nyter for mange kalde og ikke klarer å holde hodet eller kjeften på rett sted. Heldigvis er det som oftest det som er problemet med øl og nordmenn, alvorlige slosskamper er det færre av. (Selv om de i alt for stor grad finner sted!) Men jeg har tilbragt ganske mange timer på kalde tribuner i harde plastseter, og selv om ikke den alminnelige tilskuer får drikke under kampene er det et flertall som har fått i seg noe på forhånd, i alle fall her i Tromsø.

Det går shuttle-busser fra byens utested til arenaen, slik at folk kan møte opp klokka 12 på formiddagen for å starte drikkinga og så ta buss til kampen seks timer senere. Ganske så påvirka altså! Det serveres øl og vin i «VIP-losjene» på arenaene her i landet, og det er jo tross alt de som roper høyest og ikke har vett til å holde tanker og meninger inne. For de har brukt masse penger på laget, og har all mulig rett til å være reserve-coach fra toppen av tribunene, mens fråden regner ned over tilskuerne under som «bare» har vanlig billett.

Jeg har ikke noe ønske om å nekte folk å drikke øl. Og jeg tror ikke at det første som vil skje, er at supportere barker sammen i masseslagsmål som ender med tragedie. Men jeg holder alle muligheter åpne, og i en realistisk verden er nettopp skader og dødsfall ganske nærliggende å forvente. Det jeg har et ønske om, er å kunne en dag nyte en fotballkamp på stadion med et eventuelt avkom, uten å måtte kle på ungen regnklær fordi gamlingen på raden bak kaster ølglasset (garantert i plast, men like vått innhold..) i frustrasjon, eller ypper på motstanderne.

Så får de som ikke klarer å støtte laget sitt uten «noe attåt» sitte igjen på puben når shuttlebussen går og nyte den kalde mens de kjefter på dommeren (som ikke kunne brydd seg mindre) og prøver å overta jobben til Steinar Nilsen og Jan Jönsson. Er ganske sikker på at de stakkars kirurgene som må transplantere et utall levere i året ikke føler at øl er en nødvendig ingrediens i alle sammenhenger!

– Ingrid

Legg igjen en kommentar

