Vi elsker å hate!

Det virker å være uunngåelig for menneskeheten. Vi elsker rett og slett å hate. Folk, ting, hendelser, så lenge vi kan hate noe og uttrykke vår misnøye, er verden igjen rettferdig. Knut Nystad skrev et blogginnlegg som selvfølgelig ble omtalt på alle landets media-plattformer, om hvordan media bare venter på å få henge ut smørerne når de bommer.

Og på mange måter virker det som han har helt rett. For det finnes alltid noen å skylde på når ting går galt for akkurat «våre» utøvere, de vi heier på. I fotball er det dommeren som får høre at han er ei ku, og trenger briller. I skihopp er det dommerens feil at hopperne får dårlige forhold, og i skiøvelser er det smørerne som «bommer».

Når det ikke er smørere, dommere, trenere, ja, da er det de andre utøverne som er dopa. Vi sportsidioter har alle vært der, ropt ut idet de norske taper spurten eller bommer på standplass at «hun der må jo være dopa!» Og noen er det. Men er vi så naive at vi tror alle utlendingene må være dopa for å slå oss? Gratulerer, Norge, landet med best selvinnsikt. Der utøverne svarer diplomatisk at det var «mange faktorer som ikke stemte», og at «han var bedre enn meg i dag», roper vi at det var noen andres feil.

I våre naive hoder er det kanskje logisk, for det er jo ikke vår egen feil. Vi sitter i sofaen og ser på, og har altså ingen innvirkning på utfallet. Og utøverne gjør jo bare sitt beste med det grunnlaget de har. Så da er det enten utstyr, trenere med ansvar for grunnlag, eller motstandere med medikamenter som har skylden. Jeg skal ikke si at jeg er uskyldig her, jeg har vært med i hylekoret. Men vi er alle klokest i ettertid, og jeg er blant de som tar meg selv i å være dum, egoistisk og naiv hver gang jeg hyler om urettferdige forhold, dårlige dommere og elendige ski.

Så budskapet mitt er kanskje det at selv om vi alle er frustrerte og sinte i øyeblikket etter et nederlag, er det lov å tenke over ting to ganger før vi hyler det ut over forsider, nettaviser, debatter og blogger. Vi vil vel ikke fremstå som naive nordmenn uten selvinnsikt?

– Ingrid

Legg igjen en kommentar

