Det er min feil!

Henrik Ljosland skriver på dagbladet i dag at det er min feil at journalistene skriver om Tone Damlie og Oscar. Og på en måte er det bare å applaudere dette. For det finnes vel ikke noe argument rotet i virkeligheten som kan motbevise dette. Det eneste man kan si, er at det kanskje ikke er et debattinnlegg. Mer en saklig fremstilling av fakta, som egentlig er udiskutabel.

Men det er også en begynnelse og en mal for uendelig mange andre slike innlegg. Jeg har tidligere skrevet om «Bloggerne», som egentlig bare er normale mennesker med minst like lite spennende liv som oss andre. Og som av en eller annen grunn får masse oppmerksomhet for akkurat dette. Jeg er kanskje ikke den som legger ut outfit-bilder eller tar tatoveringer og fikser på utseende for å skape reaksjoner. Men livet mitt er på ingen måte dårligere eller mindre interessant enn livet til en fjortis i Hønefoss eller Tromsø.

Allikevel leser jeg det som blir skrevet av disse folka. Som oftest bare for å tenke over hvor idiotisk det er av meg å lese det, og hvor lite innsikt det viser. Ofte med sympati, delvis fordi innleggene viser en grunnlegende mangel på forståelse for hvordan man fremstiller seg selv. Men kanskje mest fordi den mangelen ikke egentlig er en mangel, men et ønske om å fremstå akkurat sånn. Uansett motivasjon for å lese, så leser jeg. Og bidrar sånn til at en helt betydningsløs (ikke verdiløs) person fra Harstad eller Siljan er Norges mest leste blogger og dermed Norges best betalte sofasliter.

Det sier kanskje sitt når jeg kan slenge ut dritt om mennesker (uten å mene noe vondt, jeg er et gjennomsyra sarkastisk menneske, og ønsker på ingen måte å sverte noen), uten at en sjel bryr seg. Samme dag kan ikke en nybakt mor ta en løpetur i skogen eller på tredemølla si uten at hele Norge mener noe om det.

Det er faktisk vår skyld at disse folka er kjendiser. Det er vi som leser alt de skriver og enten hyller det, slakter det eller bare ler av det. Det er vi som gjør at 18-åringer med silikonpupper er dårlige forbilder, fordi det er vi som gjør dem til forbilder. Ikke fordi de er så søte, snille og uskyldige, men fordi vi ler av dem og kritiserer dem så mye at de plutselig er rikskjendiser. Og når disse bloggerne som har blitt alt for kjent alt for fort så uttaler at de ikke orker å bry seg om hva folk mener om det de gjør, så mener vi enda mer. Når de faktisk slutter helt å prøve å være gode forbilder, så gjør vi dem til enda større kjendiser og ikoner for alle 12-åringene som vil ha deres liv.

Av de 15 øverste på topplista til blogg.no, finner vi en mann. Resten er rosabloggere. Og mannen har kalt bloggen sin for «jussens rosablogg». Hjelper sikkert med å få opp statistikken bra, siden ingen 10-åringer som googler rosablogg, vet hvem John Christian Elden er, siden de leser Sophie Elise istedet for å se på dagsrevyen.

Det er mammablogger, treningsblogger, rene rosablogger, interørblogger, matblogger. Også ett hederlig unntak i Suzanne Aabel som skriver om hverdagens realitet. Skjønner godt at TV2 vil ha henne med i TV-serien sin, så kan de forsvare søndagenes meningsløse rosa halvtime med at de har en sort motvekt. Men ett menneske med sunn fornuft eliminerer ikke alle de andre.

Så jeg har derfor tatt meg selv i nakken, innsett at jeg faktisk er et så godt menneske at jeg ikke trenger å lese om andres pupper og problemer. Blogg-lista mi har mistet bidragsytere som TCMN, tuvawillassen og sophie elise. Og de kommer ikke tilbake!

One thought on “Det er min feil!

  1. Hehe… Humra litt for mæ sjøl da æ skumleste overskrifter og med et lite «Velkommen etter» glatt hoppet over Ljoslands innlegg. Forøvrig e vel dommerfrue den eneste norske bloggen æ gidd å lese grunnet tvangstanker rundt skriveleifer og grammatiske feil. Det lille hodet mitt hadde ikke taklet å øke mengden fra det «lille» æ får fra noget mer anerkjente kilder (Dagbladet, VG, Nordlys, ITromsø I’m looking at you).

Legg igjen en kommentar

