Hva-gjorde-jeg-i-helgen-failure

Tilbake til hverdagen etter å ha brukt helga på å feire «svigersøster» og innse at hunden ennå er klin gal og absolutt ikke voksen ennå. Årets første julemiddag med ribbe er fortært og jeg er klar for siste innspurt før eksamen og semesteravslutning.

Jeg ser enden på fem års studier, selv om det kommer til å ta nærmere 6 enn 5 år å bli ferdig. Det er tungt å innse at man ikke strekker til, og å ikke klare å fullføre tre fag på et halvt år er noe av det som har plaget meg mest de siste årene. Det verste er ikke å se at resultatene ikke ble som håpet, men hva andre kommer til å tenke. For det er ikke lett å forklare for studieveiledere at livet mitt er så fullt av kaos og tanker jeg gjerne skulle vært foruten, at hvorvidt en gass er adiabatisk eller isoterm ikke kunne vært mer likegyldig.

Det er ennå vanskeligere å forklare hvordan livet mitt egentlig er kaotisk. For jeg er nærmere et A4-liv enn studenter flest, med stasjonsvogn, hund og forlovelse. Og jeg er lykkelig. Jeg har aldri vært lykkeligere. Men hver gang dørene til universitetet åpner seg, knyter det seg i magen og jeg forventer å møte et spøkelse i døra. Og det er ikke min egen fortid og sykdom. Det er grunnen til at jeg er frisk, og grunnen til at jeg ikke kan gi opp.

Tiden skal visstnok lege alle sår, og kanskje den gjør det. Men den tiden det tar før minnene om sårene er borte, er lengre enn hva jeg eller noe annet menneske, virker å ha til rådighet. Og selv mennesker du knapt rekker å møte før de forsvinner så alt for fort, setter dypere spor enn noen kunne forutsett. Et tall i statistikken kan ødelegge livet for de rundt.

Dette ble visst mer et syteinnlegg enn et hva-jeg-gjorde-i-helgen-innlegg. Men noen ting må ut av systemet, og to og et halvt år senere, er dette veien ut.

-Ikke nevnt, men aldri glemt-

20130925-091259.jpg

Legg igjen en kommentar

