iOS 7: A blondies perspective

IMG_0891

Som alle andre har jeg i lengre tid vært veldig klar for å få den nye programvaren til Apple iPhone, og var derfor storfornøyd på onsdag da jeg endelig kunne laste ned. Her kommer mine synspunkter på nyvinningen.

Nedlasting og installering

En ganske stor oppdatering, med tanke på innholdet ikke noe overraskelse i seg selv. Allikevel kjedelig å vente da Apple har lykkes i å bygge opp forventningene i mange måneder før lanseringen. For min iPhone 4S tok det omlag 2-2,5 timer å laste ned og installere hele greia, mens min kjæres iPhone 5 brukte hele natta og litt til på å bli ferdig. Det skal nevnes at vi bor i trådløst bredbånd-land og begge telefonene er over et år gamle, med tilhørende traumatiske opplevelser. Fornøyd med at det ikke ble noe tull med sikkerhetskopier og alt fungerte tilsynelatende perfekt.

Design

Det store nye i oppdateringen var det totalt nye designet. Ting skulle bli mer to-dimensjonale og mindre etterligninger av den virkelige verden. På forhånd har mange ment at farger og ikoner er for barnslige og psykedeliske, og jeg er enig i at det ser mindre sofistikert ut enn det tidligere designet. Samtidig er det fremdeles tydelig hva de forskjellige ikonene representerer, og det er helt greit med en forandring.

For iPhone 4S, med en ganske liten skjerm i forhold til nyere modeller, ser det fort ut som noen har blåst opp oppløsningen på en alt for liten skjerm, da ting blir litt trykt sammen, men for iPhone 5 ser det renere og bedre tilpasset ut.

Hjem-skjermen på en iPhone 4S

Hjem-skjermen på en iPhone 4S

Funksjoner

Det er mange nye funksjoner, og jeg orker ikke gå gjennom alle, men tar de jeg merker i det daglige.

Air-drop: Siden jeg har klart å holde telefonen min i live i over 15 måneder, har jeg ikke tilgang på Air-drop. Kan ikke si jeg savner det, men samtidig er det vanskelig å savne noe jeg aldri har hatt. Det finns andre løsninger for gratis og rask deling av bilder og videoer m.m., og selv om AirDrop kanskje er raskere, liker jeg muligheten til å dele med andre enheter enn Apples produkter.

Kontrollsenter: Det nye kontrollsenteret er jeg storfornøyd med. Har savnet akkuat dette, med mulighet for hurtig betjening av WiFi, Bluetooth og ikke minst lommelykt. Liker ikke at dette erstatter musikkstyringen som tidligere var tilgjengelig med dobbel-tap på hjemtasten, men dette er nok like mye en vanesak.

Kontrollsenter

Kontrollsenter

Varslingssenter: Ser ikke helt den store forskjellen på varslingssenteret fra før, med unntak av at det er oppdelt i flere faner. Praktisk, men ikke enormt nyvinnende.

Varslingssenter - Helt greit, men ingen kjempenyvinning!

Varslingssenter – Helt greit, men ingen kjempenyvinning!

Lukking av apper: Liker den nye måten å lukke apper på, da man nå slipper å lete etter det lille, røde krysset, og bare sender de rett ut av systemet.

Lukking av apper - så mye enklere

Lukking av apper – så mye enklere

Kan også nevne at den nye mappeinndelingen, hvor man kan ha flere apper i mappene, med flere sider, er veldig kjærkommet. Har organisert mappene etter hvilke type apper det er i de, og «Diverse»-kategorien har en tendens til å fylles fort opp. Og det beste med hele greia; Aviskiosken kan endelig henvises til mappa «Lite brukt»…

Aviskiosken der den hører hjemme

Aviskiosken der den hører hjemme

Ellers er også opplåsing av telefonen endret, men her merker jeg ikke stor forskjell. FaceTime har fått en egen app, og kan nå brukes uten bilde. Dette er nok sikkert veldig praktisk, men ikke testet ut ennå.

Bruk av dynamiske bakgrunner er nok stilig det, men regner med det kommer til å gå sterkt ut over batterikapasitet, og klarer meg fint med vanlige bakgrunner. Er ikke typen som sitter og ser på alle blobbene som hopper rundt på skjermen, ser for meg at det er mest interessant for babyer som kjeder seg…

Det er også kommet nye lyder, noen helt greie lyder i og for seg. Men liker ikke helt at der jeg tidligere har hatt de gamle standardlydene, har dette blitt endret til de nye lydene. Kjedelig å våkne halv 6 og ikke skjønne bæret av hvem som spiller harpe på nattbordet.

Alt i alt en bra oppdatering. Designet blir man fort vant til, og jeg elsker det nye tastaturet! Verdt ventetiden, men også nødvendig for at Apple skal henge med i svingene med de andre store gutta.

Nytt tastatur - Love!

Nytt tastatur – Love!

Lykke til med oppdatering og bruk – og husk sikkerhetskopi, ting kan gå galt!

20130410-104715.jpg

Legg igjen en kommentar

