OL i Norge?

20130829-072231.jpg

Det virker som det store for tiden er å uttale seg om det bør søkes OL i Norge i 2022(?), så da får jeg vel ødelegge dagen for de fleste ved å si hva jeg mener.

Sist det var et slikt arrangement i Norge, på Lillehammer i 1994, var det en av de største suksessene, skal man tro norske sportskommentatorer og historikere. Arrangementet var fantastisk, alle dro hjem med vettene på Lillehammer friskt i minnet. Norge gjorde også en enorm medaljefangst i alle grener.

Så hvis vi har klart det så bra før, hvorfor ikke gjøre det en gang til? Langtidsvirkningene av et mesterskap skal jo vært så fantastiske, med nye idrettsanlegg og tilrettelegging for barn og unge som ønsker å drive med idrett.

Det store temaet er jo selvfølgelig hvem som skal bestemme om Norge skal bruke flere titalls millioner på dette. Det skal visstnok utføres folkeavstemning i Oslo, mens resten av landet må pent bøye seg for deres meninger. Så da er det vel kun innbyggerne i Oslo som skal betale for gildet da? Nei, der tar vi nok smertelig feil. Prislappen kommer til å bli fordelt over hele landet, forskjellen er at vi usiviliserte bønder som bor nord for Sinsen-krysset har ikke noe vi skulle sagt. Litt som når samene i Finnmark ble tvangskristna, så lenge alle i sør er enige er det vel rett?

For min del er det samma pokker om det blir OL eller ikke, det har jeg rett og slett ingen mening om. Det jeg er irritert på, er forsøket på å fjerne den demokratiske prosessen rundt avgjørelsen. Så den dagen noen har vett til å sørge for folkeavstemning i hele landet, skal jeg nok gjøre meg opp en mening om saken. Inntil da får søringene ha det så godt, hvis ikke dere respekterer meg, så kan jeg love dere at jeg ikke respekterer dere!

Legg igjen en kommentar

