Nye beitemarker og vondt i ryggen

Nytt design fungerer alltid som flott inspirasjon for nye innlegg. Selv om jeg ikke har all verdens å skrive om, får jeg prøve å finne på noe lurt, sånn at det faktisk frister å lese.

Har i helgen som gikk vært med på åpning av den nye EuroSpar Langnes her i Tromsø, og har virkelig fått innblikk i en verden de fleste betrakter fra kassekøen på dagligvaren. For det er ikke bare-bare å jobbe i matbutikk, det er mye som skal fungere for at folk skal være fornøyde.

Arbeidsbakgrunnen min er mildt sagt variert. Jeg har jobbet i alt mulig-butikk, jeg har jobbet som gullvurderer og drevet med innkjøp av gull, jeg har jobbet i undertøysbutikk og jeg har vært lærervikar. Så da var det selvfølgelig på tide med en forandring, og denne gangen ble det dagligvarebransjen. Sammenlignet med alle jobbene jeg har hatt før, er dette en jobb med skyhøyt tempo hele dagen, og det er aldri tid til å kjede seg i en sånn jobb. Med ordnede administrative forhold, system i butikk og overalt ellers, og nok å fylle arbeidsdagen med, er jeg faktisk strålende fornøyd med hvordan dette ser ut til å arte seg. Jeg har alltid savnet system på ting, er kanskje litt vel systemfreak, men det er sånn jeg fungerer. Og det er så alt for lett å bli stående stille uten noe å gjøre i «spesialhandelen» som undertøy og gull jo er.

Samtidig er det en «enkel» jobb, med veldefinerte rutiner og arbeidsoppgaver, som gjør at man ikke trenger å bruke tankekraft på å definere hva som skal gjøres. Et kjærkomment avbrekk i en tung studenthverdag med andre ord. (Ja, jeg mener altså ikke å si at å jobbe i en matbutikk er enkelt, for det er det ikke. Men det er en mindre mental utfordring enn romfysikk, heldigvis for meg.)

Så for første gang på lenge, ser jeg faktisk skrekkelig frem til å gå på jobb. Ikke fordi de andre jobbene ikke er morsomme, men fordi her har jeg noe å gjøre hele tiden, arbeidsdagen går fort, og jeg har flotte kollegaer, som alle startet på samme sted, og har fått en unik mulighet til å bli kjent med hverandre. Og når det gjelder tittelen, ja jeg har vondt i ryggen. Men det gjør ingenting, for det går over. Og jeg liker det jeg gjør selv om det er tungt!

Ja, også skriver jeg dagbok. Den får dere ikke lese :)

Legg igjen en kommentar

