Armstrong, Lance

Lance Armstrong. 7 Tour de France-titler (1999-2012). Tidligere proffsyklist, nå best kjent som juksemaker.

Det har i flere år florert rykter om at den pensjonerte toppsyklisten dopet seg gjennom karrieren, og det er de siste ukene funnet bevist at han har brukt ulovlige midler for å prestere bedre. Selv om jeg ikke har lest bevismaterialet, har jeg forstått såpass at det er hevet over enhver tvil at han faktisk er skyldig i dopingbruk. Og at det er usportslig, kan ingen krangle på, aller minst jeg.

Avsløringene av de siste bevisene mot Lance, virker å ha kommet som et stort sjokk på mange. Alle sier at de i flere år har trodd det var noe i ryktene, men nå som de er bevist en gang for alle, virker det som at alle er storveis overrasket over at dette store idolet faktisk jukset. Og siden det nå er bevist at han faktisk jukset, har mange forkastet han som forbilde for både seg selv og fremtidige sykkelgenerasjoner, noe jeg ikke kan være mer enig i.

Men, Lance Armstrong er ikke bare kjent som syklist. En av de kanskje største grunnene til at han ble så kjent i utgangspunktet, var at han var toppsyklist som hadde opplevd, kjempet mot og overvunnet kreft. Han er kjent som den som samler inn penger og støtter kreftsaken, og har sin egen organisasjon, Livestrong.

Nå som han er avslørt som juksemaker, hvordan kan det endre på det faktum at han har overlevd kreft, han har kjempet mot sykdommen, og han har arbeidet hardt for å samle inn penger og hjelpe andre kreftoffere? Dag Erik Pedersen legger ut bilder på facebook av at han har klippet i stykker Livestrong-armbåndet sitt, og for all del, jeg skal ikke dømme han for det. Men juksemaker eller ikke, arbeidet hans for å samle inn penger og øke kunnskapen rundt kreftsaken, er ekte. Han ble kjent på feil grunnlag, han vant titler og mesterskap på feil grunnlag, men jeg er ikke det minste i tvil om at hans engasjement i denne saken, er bunnekte.

Det sier kanskje litt at noe av hovedgrunnen til at folk flest har mistenkt han for doping, er at alle andre han slo, ble tatt. Sykkel er vel en av de mest dopingutsatte idrettene, og det er tydeligvis «nødvendig» å dope seg for å vinne. Jeg forsvarer det ikke, jeg er 100 % mot doping. Men at du doper deg, gjør deg ikke til et dårlig menneske. Det gjør deg til en juksemaker og en løgner, og ja, du mister mye av troverdigheten. Men det burde ikke ødelegge for viktige saker.

Jeg vil aldri støtte Lance Armstrong som syklist, og det er vel noe de fleste kanskje tenker nå. Men jeg vil aldri finne på å IKKE støtte kreftsaken fordi han gjør det. Barnehageunger gjør sånt. «Jeg kan ikke gjøre noe fordi du gjør det…» Jeg er glad for at Dag Erik Pedersen understreker at han fortsatt støtter kreftsaken, men nå viser dette ved å støtte organisasjonen til Grete Waitz, et menneske som jeg har stor respekt for. Men det som provoserer meg er måten han skaffer seg selv oppmerksomhet i media, gjennom å gå hardt ut mot Lance og organisasjonen hans. Jeg har stor forståelse for at han er kritisk til Lance, men Livestrong har definitivt ikke gjort noe galt i denne saken.

Jeg er enig med Pedersen i at Lance Armstrong som idrettsforbilde er ødelagt. Han kommer aldri til å kunne ses opp til i sportslig sammenheng. Men Lance Armstrong som menneske og Lance Armstrong som idrettsutøver er ikke det samme. Det er ikke slik at man gjennom å støtte Livestrong, støtter Lance Armstrong og hans triumfer, men heller en sak som betyr mye for han, og også for millioner av mennesker verden over. Det gule armbåndet er for uenderlig mange mennesker blitt et symbol på kampen mot kreft, og selv om det er en juksemaker som har gjort det kjent, skal ikke det få ødelegge for kampen mot kreft.

Kilde: vg.no – Dag Erik Pedersen klippet i stykker Livestrong-båndet

Legg igjen en kommentar

