Farmen-Andreas

Ifølge TV2’s seertall, var det nesten en million nordmenn som fikk med seg søndagens episode av Farmen, meg inkludert. Jeg må ærlig innrømme at det er første sesong jeg ser av denne serien, da det aldri har passet seg slik før i år, siden det har kræsjet med andre programmer jeg har prioritert høyere. Men etter å ha droppet innom første program ved en tilfeldighet, måtte jeg bare fortsette å se på.

Det er tydelig at TV2 har funnet opptil flere gullkalver i årets sesong, med Ann-Kristin som den frekke, veldig ærlige, rampete motstanderen til Andreas med sine konservative meninger og ekstremt konservative kristendom. Det er med andre ord duket for store seertall og rasende debatter både på skjermen og i etterkant av serien.

Jeg må si at selv om jeg ble sjokkert første gang jeg hørte meningene hans, så har de relativt sterke ytringene som har kommet etterpå, vært forventet. Jeg mener, når man først vet at fyren har en type moral, er det jo ingen overraskelse når han legger på med at han er mot homofili, og mener kvinnfolk ikke bør ha stemmerett.

Men når man tenker seg over, er det ikke det verste han kunne sagt. Jeg kan ikke understreke nok at jeg er blodig uenig i hans meninger, men det betyr ikke at jeg ikke forstår poenget hans. Han har sagt at han ønsker at kvinner skal kle seg respektfullt og ta hensyn til menns kjønnsdrifter. Vel, det er mannfolkets oppgave å styre seg, men det er ingen grunn til å gå nakne rundt bare for å teste og friste. Nå skal det sies at det han karakteriserer som lettkledd, ikke etter min mening er i nærheten, man kan ikke kreve at en ikke skal vise hud midt på heteste sommeren, spesielt ikke når man arbeider med tungt fysisk arbeid.

Etter min mening er det ikke noe bedre at mannfolkene går rundt i bar overkropp og arbeider. Det er en grunn til at reklamer for herreparfymer ofte inneholder bare overkropper, dekket av vann eller svette. Det er ikke bare menn som er født med kjønnsdrifter, men det er vel kanskje tabu og snakke om det. Det har alltid vært vanlig at menn som arbeider f.eks. med gårdarbeid, går i bar overkropp, mens kvinnfolka går i langermet kjole og stakk som når helt ned til bakken. Kanskje på tide å godta at også kvinner blir varme når sola skinner?

Også var det dette med stemmerett, og at «mannen kan stemme på vegne av sin kvinne». Det virker som jeg er den eneste som finner mer enn EN gal ting i den setningen. Det helt åpenbare, man kan ha ulike meninger i et ekteskap, og da skal det ikke være slik at mannfolket bestemmer hva husholdningen mener! Det er snart 100 år siden kvinner fikk stemmerett i Norge, og det er absolutt en av de bedre demokratiske beslutninger i dette landet.

Men det som kanskje er ennå mer foruroligende enn ønsket om å inndra kvinners stemmerett (noe jeg håper og tror at også denne bonden skjønner ikke kommer til å skje), er at det er snakk om å stemme på vegne av «sin kvinne». Nå blir jeg garantert stemplet som feminist for å si dette, men kvinner er ikke eiendeler! Du eier ikke kvinnfolket, selv om dere er gift. Det betyr ikke at kvinner ikke skal være trofaste og elske kun sin egen mann, men det betyr rett og slett at selv om det er snakk om ett ektepar, er det fortsatt to individer i dette paret.

Også håper jeg at jeg kanskje er litt mindre feminist når jeg sier, igjen, at det går begge veier. Mannfolk er ikke kvinners eiendom. Kvinner som syter over at gubben stikker på byen med kompiser for å drikke og kose seg, mens hun må sitte hjemme, er vel så ille som menn som ønsker å bestemme for kvinnfolket sitt. Som kjæreste, samboer, forlovede eller kone er det akkurat det du skal være. Ikke mor. Voksne menn bør ha såpass kontroll på seg selv at de klarer å holde seg i skinnet nok til å være trofast, og komme hjem i en bit etter en tur på byen med venner. Klarer de ikke det, ja da er det ikke kvinnfolket sin skyld for at hun ikke passer på, det er mannens skyld, og ikke noe verdt å bruke tid på.

Alt i alt, så kommer jeg aldri til å bli enig med «Farmen-Andreas» i hans meninger, men jeg skjønner hvor han kommer fra. Det er ethvert menneskes rett til å ha og ytre sine meninger, og det er ingens rett å dømme andre etter deres standpunkter. Så får vi kose oss med det som lover å bli en forrykende sesong av farmen, med meninger og krangler i hytt og gevær! Imens, kommer jeg til å håpe på likestilling. (For de som nå vil kalle meg feminist, får jeg love et innlegg senere hvor jeg utdyper hva jeg mener likestilling er for noe)

Legg igjen en kommentar

