Privat eller nasjonalt problem?

Jeg kjenner at når jeg leser artikler som denne blir jeg noe frustrert. Over hvor utrolig kroppsfiksert samfunnet er. Jeg skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om hvorfor noen blir overvektige, og hvem sitt ansvar det er. Det er en personlig sak som ikke hører hjemme i media i det hele tatt.

Men samtidig forstår jeg begge parter her. Kari Jaquesson er lidenskapelig opptatt av kropp, helse og slanking. Og selvfølgelig å tjene penger på lidenskapen. Mens Jørgen Foss kjemper for likestilling og forståelse av overvektige i dagens Norge. Begge har selvfølgelig rett til å skrive og si hva de vil, det krangler jeg absolutt ikke på.

Men det som frustrerte meg er at man faktisk må ha en organisasjon som kjemper for at overvektige skal behandles som mennesker. Er vi faktisk så kroppsfikserte at de som er tykk, ikke kan være det i fred? På samme måte som de som er tynn, får pes for det? Jeg venter bare på at noen skal definere idealkroppen slik at vi alle kan strebe etter å se så like som mulig ut, for da blir det så mye bedre å bo her…

De må gjerne krangle så mye de bare vil, i media og overalt ellers, men de har begge to mistet min respekt. Jeg respekterte Jørgen Foss for å stå frem, være ærlig, og fremme en sak som er et så ømtålig tema som dette. For selv om jeg er lei meg for at det må være slik at man faktisk må ha egne støttegrupper for å overleve i dagens samfunn som overvektig, er det et viktig arbeid å gjøre når det først er nødvendig.

Når det gjelder Kari Jaquesson, har jeg aldri vært verken fan eller fiende, men jeg har respektert at hun må få gjøre det hun selv vil, og tjener hun haugevis av penger på andre, så får det stå på hennes samvittighet. Men nå har de begge sunket så lavt at det føles feil å respektere noen av dem. Skal man kjempe for likestilling, kan man ikke begi seg inn i unødvendige krangler i media om en privatsak. Og skal man fremme trening og kosthold, går man ikke åpent ut og sier at «er du feit, så er det din egen feil, suck on that», samtidig som man tilbyr hjelp, for en liten (stor) sum penger.

For min del må de gjerne krangle alt de vil, både privat og i media, men det kommer alltid til å være en privat sak som ikke hører hjemme på dagbladet eller vg. Man skal ikke trenge skylde på noen, eller krangle om hvem som har feil. Skjedd er skjedd, ta en joggetur uten å annonser det i avisen!

Legg igjen en kommentar

