Årstidene og Islandsbotn

Jeg kan virkelig styre min begeistring for at snøen i dag ligger langt nedover Tromsdalstinden og at temperaturen ikke klarer å klatre over 5,5 grader på vei til jobb. Men, det er nå engang slik det er å bo i Tromsø, naturen har sin egen lille runddans her oppe.

Vår, det finns ikke, her går vi rett fra snøballkamp til å sole oss i parkene i bikini. Sommeren består stort sett av regn, middels temperaturer og en og annen strålende dag. Høsten er en av de fineste årstidene her, sånn egentlig. Bladene blir gule i begynnelsen av august, men klamrer seg fast ganske så langt utover i oktober. Kaldt, men fint, sol, og nysnø i fjellene. Også lyset da. De fleste sier at sommeren, med lys døgnet rundt er så vakker, og det stemmer nok det. Men for ei med en stor elsk for stearinlys, er det ikke noe vakrere enn når kveldene blir så mørke at man kan fylle leiligheten med stearinlys og kose seg med kakao under pleddet mens 71 grader nord fyller skjermen.

Vinteren er bare lang. Og kald. Og snøfylt. Men også fryktelig koselig. Som det julemennesket jeg er, bruker jeg tiden fra skolestart til januar på å glede meg til og planlegge de fineste 2 ukene som finns. (egentlig 5 hvis man teller med adventa, som er nesten bedre enn selve jula). Så det er kanskje ikke det verste klimaet her nord, det kunne vært verre. Og det er definitivt ikke en dum ting med snø i fjellene og kalde temperaturer, for da vet jeg at stearinlys, pledd og varm kakao venter på meg når jeg er ferdig på jobb.

Også har du disse evinnelige fotballkampene da. De fyller året fra mars til november, og er egentlig ganske morsomme. Bare synd man ikke kan være med å se på når gubben skal springe på de hvitkalkede linjene i Islandsbotn i dag.

Ha en fortreffelig lørdag, og husk å tenn stearinlysene nå når høsten nærmer seg :)

Legg igjen en kommentar

