Hva er poenget?

De siste dagene eller ukene (jeg er litt utenfor normal tidsregning for tida), har det vært store oppslag om bruduljer og kamper på grunn av denne krenkende filmen om profeten Muhammed. Og det får meg til å virkelig lure, hvor dum går det an å bli?

For noen år siden, tegnet noen en karikatur av Muhammed. En karikatur i seg selv er skjeldent flatterende, og når man da tegner en profet som så mange har et forhold til, og som ikke er lov å avbilde ifølge den religionen han representerer, må det jo bli bråk. Vi så den gang at det fører til, i beste fall, trusler og flaggbrenning. I verste fall drap, drapsforsøk og alvorlige opptøyer. Klare overreaksjoner, men også klare provokasjoner.

Det som da får meg til å undre meg, er hvorfor i alle dager noen vil gjenta bedriften senere? Det har stadig vært trykket karikaturer, og nå er det altså noen som lager en film. Vi vet hva som skjer, så hvorfor fremprovosere demonstrasjoner som ender med at liv går tapt?

Uten at jeg har satt meg grundig inn i hva som er «argumentasjonen» for å lage denne filmen, vil jeg anta at ytringsfriheten står sentralt. Og det er en rettighet som er ufatterlig viktig å beskytte. Jeg støtter fullt og helt opp om denne grunnleggende menneskerettigheten. Men det er ikke dermed sagt at fordi det er lov, så er det lurt. Det er altså i tråd med ytringsfriheten å tegne disse tegningene og lage filmer om det, men hva oppnår man egentlig? Er det så viktig å DEMONSTRERE ytringsfrihet at man er villig til å risikere at liv går tapt?

Voldelige demonstrasjoner, brenning av flagg, trusler om alvorlige angrep og drap er noe av det som kommer ut av en slik situasjon. Og det er ingen tvil i mitt hjerte om at det er en kraftig overreaksjon fra demonstranters side. Men allikevel skjønner jeg sinnet og frustrasjonen. Første gang dette skjedde, kom det så klare tilbakemeldinger om at dette var uakseptabelt, også skjer det igjen. Selv om vold er feil måte å løse det på, er det forståelig at muslimer som føler seg krenket over dette, tar igjen mot mobberne!

For det er mobbing. Å bruke ytringsfriheten til å krenke andre mennesker, i dette tilfellet en meget stor folkegruppe, er direkte mobbing. Det er ingen akutte behov i dagens samfunn som tilsier at en film eller tegning av en profet i Islam, må produseres. Det er ren provokasjon, og i mitt innerste frykter jeg at det er gjort for å skape dårlig PR for muslimer. For det blir såklart reaksjoner når personer i land som allerede har dårlig rykte, krig og ufred, går til så drastiske virkemidler som i denne saken, noe man er fullstendig klar over når man går ut med disse publikasjoner. For meg virker det dermed som dette er noe som er gjort for å skape nettopp denne reaksjonen, slik at man kan vise hvor «grusomme» og «farlige» alle muslimer er, og derfor rettferdiggjøre det som skjer i disse landene.

Men sannheten er at verken vestlige lands handlinger, eller muslimers reaksjoner kan rettferdiggjøres. Det gjøres galt på begge sider, og slik vil det alltid være. Man rasler med sabler, truer og fornærmer helt til man får de reaksjonene man trenger for å kunne gå til krig. Manipulasjon av verdens befolkning for å få støtte for krigshandlinger ene eller andre vegen, vil aldri bli rett. Men akk så effektivt det har vist seg. Man roper etter hevn i USA, for drepte medarbeidere ved en ambassade. Medarbeidere som ikke hadde noe med dette å gjøre i utgangspunktet, men som ble drept fordi de var amerikanske. Så amerikanerne sender styrker for å drepe sivile, militante eller hvem det måtte være som hevn. Uten at man tenker på at de kanskje ikke hadde noe med saken å gjøre de heller.

Sirkelen er sluttet, og vi kan begynne runddansen på nytt.
Det er ikke lenge før vi har utryddet hverandre, av ren kjedsomhet!
De har kanskje et poeng, disse «Miss World»

The most important thing is world peace!

Legg igjen en kommentar

